torstai 15. heinäkuuta 2010

4. päivä Moskenes-Kabelvåg

Heräsin keskellä yötä kolmen aikaan, eikä enää unta niin millään. Teltan kattoon ropisi vesisade ja oli kylmä. Juli tärisi vieressä kylmästä ja lopulta luovutin oman makuupussin sille lämmikkeeksi, vedin päälleni kutakuinkin kaikki mukana olevat lämpimät vaatteet ja valvoin. Välillä istuin teltan ovella ihailemassa sateesta huolimatta kaunista merta ja vuoria. Lokit ja meriharakat kiljuivat kilpaa.

Puoli kuudelta herätin Mikan ja Morsen viereisestä teltasta, täytyi päästä taipaleelle kyselemään ens yöksi kattoa pään päälle. Olimme kuuden aikaan jo matkalla ja päätimme ajella Lofoottien kärkeen Å nimiseen kylään. Se ei kummoinen paikka ollut ja lähdimme samoin tein takaisinpäin kohti Svolvaeria.

Rorbut vaihtavat yöpyjiä aamupäivästä ja kuten meille eilen kävi iltapäivän majapaikan kyselijät jäävät ulkomajoitukseen.

Aamu yhdeksältä pysähdyimme 5 km ennen Svolvaeria olevaan Kabelvågin aamiaiselle Kabelvåg Hotelliin. Kuulimme kuinka eräs saksalainen pariskunta oli edellisenä päivänä etsinyt majapaikkaa ja vasta 18:sta paikka oli tärpännyt. Iski epätoivo!
Ajoimme Svolvaeriin ja Svolvaer rorbuerista olisimme saaneet sviitti tasoisen rorbun hintaan 3000 NOK/yö. Joo, ei kiitti.

Svolvaer rorbuerienin asiakaspalvelija neuvoi meidät takaisin Kabelvågiin. Sinne siis.
Kabelvågissa meille tarjottiin ensin kolmea erilaista, haiskahtavaa, ei wc:tä, ei suihkua, kerrossängyllistä rorbua. Siistimpiin rorbuihin ei huolittu koria.
Sen lisäksi, että vapaita rorbuja on vaikea löytää ja täytyy todella olla ajoissa aamulla liikkeellä, niin lisäksi koirat rajoittavat majoittumismahdollisuuksia entisestään. Rorbujen vuokraajien ei ole ollenkaan mikään pakko vuokrata majojaan mahdollisesti sotkeville koirille omistajineen, sillä rorbut kyllä menevät vuokralle muutoinkin. Illalla jokainen tarjolla ollut koirankoppikin on jo vuokrattu.
Lopulta löysimme kohtuu siisitin, ison ja kivalla paikalla meren lahden rannassa olevan rorbun ja hyttennin välimaastosta olevan majapaikan Kabelvågin keskustan tuntumast hintaa 850 NOK/ yö + 150 NOK koirista kertamaksu. Otimme majan kahdeksi yöksi, saamme koko porukka levätä kunnolla.

Iltapäivällä vierailimme Kabelvåg Aquariumissa katselemassa rumia ja kauniita mereneläviä. Hylkeet oli söpöjä ja kovasti kiinnostuneita ihmisistä.

Ajelimme vielä mutkan Svolvaerin torilla tarkistamassa monelta meriretket Trolfjordeniin lähtevät. Löysimme myös heikon nettiyhteyden jolla pääsimme juuri ja juuri käymään Facebookissa ennen kuin se katkesi.

Sateesta ja tuulesta huolimatta kävimme kävelyllä Rambergin rannalla